Shocking!!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan & Marjolein Schutte-Koning - WaarBenJij.nu Shocking!!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan & Marjolein Schutte-Koning - WaarBenJij.nu

Shocking!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Marjolein

18 Mei 2007 | Thailand, Chiang Mai

Hi allemaal!!

Hoe gaat het met jullie? Aan het genieten van het Hemelvaartsweekend?

In tegenstelling tot ons vorige reisverslag, waarin we Laos nog heel rustig en een beetje saai vonden... hebben we de prachtige natuur ontdekt EN de afgelopen dagen de grootste adrenaline-boost ever gehad!!

We zijn nu net een dag aangekomen in Chaing Mai, maar de dagen daarvoor hebben we in Laos, Hoauxai (een grensdorp met Thailand) doorgebracht. We hebben daar een AARDBEVING meegemaakt, van 6.1 op de schaal van Richter. We waren net terug van de Gibbon Experience en stonden in een winkel om even wat te drinken te kopen... toen de grond, de huizen... alles begon te trillen en de producten uit de schappen vielen. Net als iedereen zijn we snel de straat op gerend. Het was echt heel angstaanjagend!! We zaten ook maar 50 km van het epicentrum af! Gelukkig was er verder zover wij hebben gezien weinig schade, maar de trilling was wel zo heftig dat het zelfs in Bangkok de hoogste gebouwen zijn geevacueerd. Dus waarschijnlijk zal er in de kleine dorpjes met bamboehutjes het een en ander denk niet meer recht op staan... ook is er schade aan tempels en oude gebouwen. Na de beving zijn er nog 10 naschokken geweest, het was eng!! Het vreemde was dat we de avond daarvoor (toen we 100 meter hoog in een boomhut sliepen!!) ook al een enorme dreun hadden gevoeld, alsof er een vrachtwagen tegen onze boom was aangereden. Ik was al bang dat het een aardbeving was, maar iedereen was er zo van overtuigd dat die hier in Laos eigenlijk nooit voorkomen, dat we rustig zijn gaan slapen. De volgende ochtend hoorden we van de groep die in een andere boomhut sliepen, dat het inderdaad een kleine aardbeving was geweest, whaaaa! Nou de Gibbon Expierence opzich was al wel redelijk uitdagend en spannend, maar dit maakt het achteraf wel heel heftig!

-----------------------------------------
Zware aardbeving in Zuidoost-Azië

BANGKOK/HANOI (ANP) - Een zware aardbeving heeft woensdag het zuidoosten van Azië getroffen. De beving in het westen van Laos, niet ver van de grens met Thailand, had een kracht van 6,1 volgens de schaal van het Amerikaanse Nationale Geografische Instituut (USGS).

Het epicentrum lag 33 kilometer onder de grond. De beving veroorzaakte tot op grote afstand van het epicentrum paniek. Flats en wolkenkrabbers schudden bijvoorbeeld in het bijna 900 kilometer ver verwijderd liggende Bangkok, waar veel mensen angstig de straat op vluchtten.
Behalve in de Thaise hoofdstad Bangkok was er ook paniek in de Vietnamese hoofdstad Hanoi waar gebouwen wiebelden onder de kracht van de beving in het buurland. Uit de dunbevolkte streek waar het centrum van de beving was, zijn vooralsnog geen meldingen van slachtoffers of schade gekomen.
-----------------------------------------

Voor de Gibbon Experience begon, hebben we een super week gehad in Vang Vieng en Luang Prabang. In Vang Vieng hebben we voor maar 4 dollar in een prachtig bungalow-tje geslapen. Het was super mooi aangelegd in een tuin met het uitzicht op de rotsen. Hier hebben we heerlijk gewandeld, door het bos en langs de prachtige rotsen en grotten. Onderweg hebben we ook echt zoveel vlinders gezien!

Ook hebben we een dag 'getubed'. Je wordt dan met een tractorbinnenband, door een tuk-tuk 6 km verderop bij de rivier gedropt... waar je liggend in je zwemband, door de stroming weer terug wordt gebracht naar het begin punt. Het tuben is zo populair onder de toeristen, dat ze allemaal barretjes hebben gebouwd onderweg waar je even kan stoppen en een biertje kan drinken of even iets kan eten! Ze hebben ook houten stellages gebouwd met touwen van +/- 10 meter lang waar je van af kan slingeren het water in. Heel grappig dus! Onderweg hebben we prachtige natuur gezien en veel lol gehad. Want doordat het regenseizoen pas net is begonnen is de rivier nog erg ondiep met weinig stoming, hierdoor ga je erg langzaam, waardoor we er echt 6 uur over hebben gedaan om al dobberend/peddelend/zwemmend terug te komen. Maar het was erg leuk! Thanx Leon en Gea!

Luang Prabang is een erg mooi stadje. Het staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst. Naast dat er mega veel tempels zijn, zijn er ook veel franse huizen en gebouwen uit de tijd van de colonisatie, mooie uitzichten op de Mekong rivier en gezellige marktjes! Ook hebben we een dagje geluierd aan een prachtige waterval, met super mooi blauw water. Het leek wel een beetje op center parks!

's Avonds zijn we bij een promotie diner geweest van Big Brother Mouse. Dit is een organisatie die zich inzet voor het vergroten van het leesplezier voor kinderen. Wat ze vanuit de stichting uitlegden is dat er in Laos in de tijd van het comminisme geen bedrijven meer mochten 'bestaan', hierdoor zijn de hogeropgeleiden Laos uitgevlucht. Zo ook de schrijvers, drukerijen enzo. Hierdoor zijn er GEEN kinderleesboeken, alleen maar schoolboeken. De organisatie is hard bezig om dit te veranderen. Ze schrijven kinderboeken en proberen deze te verspreiden en zo het lezen te stimuleren. Het etentje werd gegeven ter ere van het eerste geilustreerde kinderboek in Laos (dat kan je je toch echt niet voorstellen??!) dat nu is gedrukt en ter promotie van het werk wat de stichting verder doet.

Om van luang Prabang naar Houaxai te komen, hebben we 2 dagen op de boot gezeten op de Mekong rivier. Het was prachtig, maar erug lang! 2 dagen van bijna 10 uur op een boot met houten bankjes! Maar liever 2 dagen op een boot, dan weer met de bus!

De Gibbon experience was heftig, stoer en erg mooi. Ze hebben in het oerwoud een netwerk aangelegt van kabelbanen en boomhutten. Met de 10 mensen in onze groep, hebben we met onze gidsen, 3 dagen in het oerwoud: gezocht naar de Gibbons (maar jammer genoeg hebben we ze niet gespot), heftige wandelingen gemaakt over stijle paden die door de vele regen waren veranderd in een modderbaan, veel kaartspelletjes met zijn allen gedaan en LaoLao gedronken in onze boomhut, heerlijk gegeten wat via de kabelbanen door onze gidsen naar onze hut werd gebracht, gedoucht met het mooiste uitzicht ooit, van super enge maar gave kabelbanen afgegaan met prachtige uitzichten over het oerwoud! Jan heeft echt zijn hoogtevrees vet stoer 'overwonnen'!!

Het is nu heerlijk om weer 'terug' te zijn in Thailand. We hebben een super hotel gevonden, het heeft wel echt mega oude kamers (helemaal retro-stijl haha), maar mét zwembad. We gaan nog heerlijk genieten van de laatste 10 dagen vakantie!!

Zo komt er toch nog een eind aan ons enorme verhaal!!

Dikke x en liefs,
Jan en Mar

• 18 Mei 2007 - 07:59

Hans & Viv:

Gaaaf!!! Alle jungleavonturen!

Met jullie alles goed begrijp ik?!?! Heftig hee! Nou hier nog geen dijkdoorbraken hoor. We zijn al van slag als er een half uur vroeger gelost wordt bij de supermarkt hier achter ;-) haha

Trouwens: de Edah is geen Ehad meer, maar een Golff nu, ach: oude wijn in zakken.

Doe voorzichtig! En geniet nog even!

Groet uit Grunn!!!

• 18 Mei 2007 - 08:07

Herman En Esther:

Hey!
    Wat een verhalen weer. Gister al veel gehoord van Jo en Rineke. Klinkt erg spannend allemaal. Wat super Jan dat je je hoogtevrees hebt overwonnen:) Geniet nog lekker van jullie laatste vakantiedagen in Thailand. Tot snel!
    Liefs Herman en Esther

• 18 Mei 2007 - 08:11

Angelique:

Lieve Mar&Jan!

Wat een verhaal, heftig! jeetje, jullie maken wel de meest uiteenlopende dingen mee! Klinkt elke keer weer fantastisch die verhalen en die foto's, wow!! geniet er nog even van!! Tot snel!

Liefs, Angel!

• 18 Mei 2007 - 10:37

Wilma:

Jee zeg eng hoor zo'n beving, gelukkig dat met jullie allas oke is.
    Maar ik moet wel zeggen dat zo in een band de rivier afzakken me echt helemaal te gek lijkt.
    Geniet van de resterende tijd en nog bedankt voor het kaartje. Alles gaat hier prima hoor.
    Liefs Wilma en de rest.

• 18 Mei 2007 - 10:48

Anna:

heee hoi!
    Jeeeemie, wat spannend en eng allemaal. Blij dat jullie veilig zijn. Das wel even een hele heftige week zo hoor. De laatste dagen maar even relaxen denk ik? geniet er nog heerlijk van en tot snel, das ook wel heel leuk!

liefs Anna

• 18 Mei 2007 - 16:56

Julia:

Over 10 dagen zijn jullie er weer!!!
    Kijk uit naar de life-verslagen!
    geniet nog van de laatste dagen rust!
    Julia

• 18 Mei 2007 - 19:47

Michel:

He lui, geweldig dat jullie dat hebben mogen meemaken. Ook al is het angstaanjagend. Geniet van de resterende tien dagen en kijk ernaar uit om je weer eens te spreken Jan!!
    Groet vanuit't veen.

• 19 Mei 2007 - 17:59

Douwenel:

johoo Tarzan en Jane,
    Wat een prachtige natuur.Leuk om zo een glimp op te vangen.Zijn benieuwd naar verdere verhalen.Groeteen uit het verre oosten.geniet er nog even van.

• 20 Mei 2007 - 05:18

Fleur:

Hey J&M,
    Wat een mooie verhalen weer. Wel eng van die aardbeving zeg. Niet leuk! Nou gelukkig zijn jullie ongedeerd. Dat tuben lijkt me eigenlijk ook wel wat, relaxed. Nou geniet ze nog van de laatste dagen daar. Ik ben nu in Cairns by the way. Hele dikke kus

• 20 Mei 2007 - 16:15

Elke:

Yo, heftig zeg! Gelukkig zijn jullie ongedeerd! Superjaloers op die Gibbon-experience, wat gaaf! Wees maar blij dat je geen Gibbons gezien hebt, hier breken gorilla's uit in Blijdorp...
    Met de Schuitjes die wel in NLD zijn hebben we net een weekendje in Amsterdam gehad! Lekker gewandeld, gefeest en BN-ers gespot!
    Geniet er nog van de laatste daagjes, xx Elke

• 21 Mei 2007 - 12:22

Emmy:

Wat een mooie en tegelijkertijd spannende verhalen weer! Pas goed op jullie zelf en geniet ervan de laatste daagjes. Hier is het weer namelijk niet om over naar huis te schrijven...en verder gebeurt er ook weinig dus hou dit vast!
    Tot snel?!
    liefs emmy

• 21 Mei 2007 - 15:51

Jochem En Wilma:

Joehoe J&M!
    Leuke berichten weer allemaal!Wij hebben trouwens ook héél erg groot nieuws (wat niet 'even' tien dagen kan wachten...): kies maar uit: peppi en kokki, jip en janneke, frank en ronald, hepie en hepy, elly en rikkert, plien en bianca, koen en sander-show, karel en(de) elegast, johnny en anita, jan en marjolein, joep en meloen, mike en thomas(-show), gert en hermien... en ga zo maar door (nu is de hint vast wel duidelijk... wij hebben, zo lees je al, lol voor twee... haha: lol voor twee, snap je 'm?)

• 22 Mei 2007 - 06:45

Maartje:

Hey Mar en Jan,

Mar nog bedankt voor je kaart via internet, leuk! Geniet lekker van jullie laatste dagen daar.
    Ik ga eind van deze week voor drie weken met vakantie naar Toscane..heb ik ook veel zin in. Tot snel. liefs

• 22 Mei 2007 - 19:30

Remco En Hester:

dag luidjes

lekker aan het genieten weer gelukkig maar. Tjee wel schikken zo`n aardbeving gelukkig gaat alles goed met jullie!!

hier begint de opwarming van de aarde zonnige vooruitzichten te bieden.

kusjes remco en hester