Safe the best for last! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan & Marjolein Schutte-Koning - WaarBenJij.nu Safe the best for last! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan & Marjolein Schutte-Koning - WaarBenJij.nu

Safe the best for last!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Marjolein

25 April 2007 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal!!

Vanuit een regenachtig Hanoi, weer genoeg mooie reisverhalen verzameld om weer een flinke pagina vol te schrijven... aan een waarschijnlijk zonniger Nederland!?

Na ons motormuis-avontuur waren we een beetje moe en hebben we in Hoi an eigenlijk weinig gedaan. Beetje strand, beetje slenteren door het sfeervolle stadje en in tegenstelling tot de meeste toeristen... hebben wij ons ingehouden en alleen praktische kleren laten maken. Na 3 dagen hebben we de bus gepakt naar Hanoi (18 uur!). Onderweg het plan gemaakt om direct de volgende dag voor 2 dagen naar Halong Bay te gaan en aansluitend door te reizen naar Sapa.

Het oude centrum van Hanoi is erg bijzonder. Veel kleine straatjes die elk hun eigen spulletjes verkopen. Zo heb je straten met groenten, straten met horloges, straten met kleding, enz. Al met al hebben we er maar even van kunnen genieten, omdat we zoveel moesten regelen en we een beetje brak waren van de bus.

's ochtends vroeg vertrokken met de bus naar Halong Bay. Hmmm Halong Bay.... Tripje met twee gezichten. Glas half leeg: Dezelfde tour met 100 andere boten, ontdekken dat je te veel hebt betaald (schade was te overzien), je naam niet op "de lijst" hebben staan waardoor je overnachting op de boot ter discussie komt te staan, een overboeking van 15 personen resulterend in een 5 uur durende 'rel' op de boot met grimmige sfeer, algeheel groeiende paranoia en wantrouwen jegens de gidsen en een programmaloze tweede dag. Glas half vol: Twee dagen onder de pannen, prachtige uitzichten, gezellig stel ontmoet uit Schotland, lekker op het water, prima eten, hoewel niet op de lijst toch op de boot geslapen, prachtige kayaktocht en het was toch te koud voor het programma van de tweede dag.

Na Halong Bay vertrokken met de nachttrein naar Lao Cai (ligt op grens met China!!) en met een busje door naar Sapa. We hadden een goede 'soft sleeper' en zijn redelijk uitgerust aangekomen.

Wij vonden Sapa en omgeving echt het mooiste stukje Vietnam. De bergen zijn echt adembenemend en de mensen allemaal even prachtig. In Sapa town is er een mengeling van verschillende etnische minderheden. De verhoudingen liggen hier alleen anders dan in de rest van Vietnam zodat er hier heel veel mensen in klederdracht rondlopen. Heel bijzonder. Hier de eerste dag van genoten. Hoewel alle mensjes heel vriendelijk zijn, wil iedereen je iets verkopen en zijn ze daar heel volhardend in. Ze investeren eerst in een 'persoonlijke band' met je zodat je je steeds schuldiger gaat voelen om niets te kopen en uiteindelijk......
De tweede dag begon onze tweedaagse tracking. Wij samen met een gids op pad. Heel veel informatie gekregen over het leven van de verschillende tribes, te veel foto's gemaakt van het sprookjesachtige landschap, gestalkt door verschillende verkoopmeisjes (die uren met je meelopen in de hoop dat je uiteindelijk 'weer' iets koopt) en na een flinke wandeling aangekomen bij ons homestay adres in Ta Van. Echt een unieke ervaring om bij een gezin thuis te mogen zijn. Daar heerlijk met de hele familie gegeten in de keuken en (iets te veel) eigen rijstwijn gedronken. De moeder des huizes was een ervaren drinker en bleef Jan maar inschenken! Een spannende nacht beleefd door een mega storm. De wandeling op de volgende dag was op verzoek iets langer dan normaal. Iets eerder vertrekken en verder doorgelopen naar nog een ander dorpje in het dal, maar beloond met een duik in een meer onder een waterval. Het was echt een super trekking! Thanx Ruyterstraatvriendinnentjes en vriendjes!

Morgen stappen we in de bus naar Laos! Nog 5 weekjes te gaan...

Veel liefs,

Marjolein en Jan

• 25 April 2007 - 11:05

Eeg:

Sapa is erg mooi en kleurrijk. Gaaf dat ze daar bijna allemaal nog kledendracht dragen. Bijzonder eigenlijk in deze wereld. Het lijkt net een film waar jullie in rondlopen. Het is hier inderdaad prachtig weer. Al bijna een maand geen regen en de zon blijft maar komen. Vandaag 25 graden. Ik ga straks nog even naar de stad. Als jullie terugkomen ga ik waarschijnlijk weer beginnen met werken. Dit verloopt in fasen. Veel plezier en geniet van elkaar.
    Kus van Peer en eeg. carpediem

• 25 April 2007 - 11:42

Anne:

He lieverds,

wat een prachtige verhalen weer! Echt om super jaloers van te worden! Hier in NL inderdaad heerlijk weer, jammer dat we moeten werken, maar goed, volgens mij gaan we een goed konninginneweekend te gemoet.

Geniet nog maar lekker van die 5 weken, maar dat gaat jullie vast lukken en tot jullie volgende super mooie verhaal! En de foto's zijn trouwens echt adembenemend mooi! Goed gedaan!

Met ons gaat trouwens alles goed! De baby schopt geregeld en dat is een mooi gevoel. En er komt steeds meer een buikje, hihi.

Veel liefs

• 25 April 2007 - 11:50

Elsbeth!:

WOW!! Dat is eigenlijk het enige wat ik hiervan kan zeggen!! Echt onwijs gaaf allemaal zeg! echt onwijs mooie foto's van de bevolking ook! En dat straatje met die lampionnetjes ziet er ook echt heel gezellig uit!! Heel gaaf!!

Onwijs veel liefs en dikke kus aan allebei!

• 25 April 2007 - 12:34

Saskia:

Lieve Mar en Jan, super gaaf zeg! Tis hier idd erg warm...lekker! Druk met school..zou graag een weekej lanx komen!!! Geniet er nog maar ff van dikke kus saskia

• 25 April 2007 - 15:45

Anke:

lieve mar en jan. de mooie verhalen en prachtige foto's laten wel zien, dat jullie op en top genieten!
    wat een andere wereld zijn jullie aan 't beleven. wordt vast afkicken over 5 weken als jullie de gewone wereld weer binnen stappen. dikke kus, mam

• 25 April 2007 - 17:29

Christa:

Wat een mooie belevenissen en prachtige foto's! Het lijkt wel alsof je naar die plaatjes in tijdschriften aan het kijken bent, super! Geweldig avontuur, geniet er van! Echt leuk om zo met jullie mee te kijken en wat zijn er bijzondere plekken op de wereld...! Kus Chris

• 25 April 2007 - 18:40

Wytske:

Oooh het is zo leuk om jullie avonturen te lezen (en erg herkenbaar!!) en ooooh ik ben zo jaloers.
    Zit hier 's avonds in het ziekenhuis hard aan jullie te denken!! Geniet van de avonturen en van het BeerLao in Laos :)
    Dikke tut, Wytske

• 25 April 2007 - 18:53

Jo :

Goh, wat prachtig.

• 25 April 2007 - 19:01

Katelijn:

Wow, het klinkt allemaal echt heel leuk! En het ziet er ook heel mooi uit. De komende 5 weken zullen wel voorbij vliegen. Geniet ervan!

• 26 April 2007 - 08:44

Hester En Remco:

Hoi reizigers,

Ziet er weer heerlijk uit!! Mooie fotos en vast teveel fotos ja dat had ik ook. Teveel maar daardoor wel een beter plaatje voor als je wat verhalen vergeet. Hester heeft ze nog maar 40 keer gezien, hehehe en als we jullie zien ja 41 keer!!! Veel plezier in Laos schitterend land geweldige cultuur en jawel blijf niet te lang in de hoofdstad dat is echt behoorlijk zonde!!

kusjes van ons succes

• 26 April 2007 - 16:46

Fraukje:

Wat een verhalen! Echt leuk om te lezen en te weten dat jullie zoveel moois zien en beleven! Fantastisch, ook mooie foto's. Geniet ervan, ben tikkeltje jaloers....

dikke kus

• 27 April 2007 - 07:32

Elke:

He Jan en Mar,
    Wat een mooie verhalen weer! Vond Ha Noi en omgeving ook geweldig, lijkt ook een beetje op Zuid-China...weten jullie ook weer hoe het er daar uitziet :). Ben benieuwd naar jullie route in Laos. Zit het regenseizoen jullie al op de hielen? Zal vast wel meevallen en eigenlijk is een beetje regen ook best fijn zo in de hitte. Ik zal dit weekend nog even een gaatje vinden om jullie wat te mailen over Laos (het mooiste voor laatst, hiep hoi). Gelukkig ook pret hier in Nederland: ga Koninginnedag vieren in Alkmaar, zin in! Zeker nu AZ vast kampioen wordt! Verder veel studiestress, maar het werk is echt heel leuk. Kus Elke

• 29 April 2007 - 15:50

Kris:

hee mar en jan

blijft leuk om die verhalen te lezen!

in grun alles prima, lekker zonnetje... mijn iets te lekker. werken blijft saai maar te doen! Vanavond lekker koninginnenacht, stad in met mn ploeg! heb er zin in!!
    wel een beetje dat oranjegevoel houden he, ondanks dat jullie zo ver weg zijn!

liefs kris

• 02 Mei 2007 - 11:01

Bram En Tineke:

Wat een belevenis zeg! leuk al die foto's.
    Bedankt voor jullie kaart en nog heel veel plezier gewenst.
    liefs uit Winschoten.

• 04 Mei 2007 - 17:52

Léon:

Hey Toppers,

Mooie foto's en nog mooiere verhalen, wat maken jullie veel mee en wat is het daar ongelofelijk mooi. Als jullie nou terug komen dan nemen Gea en ik het die laatste 5 weken van jullie wel over!!!
    Dat lijkt me wel wat.
    Geniet ervan en ik zal jullie verhalen blijven volgen.
    Tot snel en groets van Gea en Léon